De Fontein introduceert feestbeleid
Basisschool De Fontein introduceert na de vakantie een nieuw feestbeleid. In plaats van een traktatie op je verjaardag wordt er op een andere manier aandacht geschonken aan de jarige en aan de klas, want een feestje vier je tenslotte samen.
Benika de Waal is leerlingbegeleider op De Fontein en kijkt uit naar het feestbeleid. Op school willen wij graag dat ‘verjaardag vieren’ voor iedereen een feestje is. Helaas merkten wij dat dit niet altijd lukt vanwege allergieën, eetvoorschriften en geldzorgen. De traktaties zorgden juist voor verwijdering tussen de leerlingen en stressvolle situaties bij de leerkrachten en bij ouders of verzorgers. ,,Als school staan we voor verbinding en willen wij een gezonde school zijn en duurzaamheid hoog in het vaandel houden.”
Breken met traditie
Het idee is ontstaan na het lezen van een artikel over de overgang van een traktatie- naar een feestbeleid door het Leerlingen Lighthouse Team binnen De Fontein. In deze leerlingenraad zitten vertegenwoordigers van alle leerlingen binnen de school. Vanaf groep vijf kun je je hiervoor kandidaat stellen. Jaïr (11 jaar), Jazzlyn (8 jaar) en Teis (9 jaar) maken deel uit van het Leerlingen Lighthouse Team.
,,Het idee hebben we eerst besproken in alle klassen”, vertelt Jaïr. ,,Alle leerlingen mochten meedenken en ideeën inleveren.” Eén van de ideeën is bijvoorbeeld tien minuten langer buiten spelen met de hele klas. ,,De gedachte daarachter is dat we voor een verjaardag in de klas gemiddeld 10 minuten uittrekken. Dat blijven we doen. Het nieuwe feestbeleid sluit daarbij aan en snoept geen onderwijstijd af”, vult Benika aan. Na de presentaties in de klassen zijn alle ouders op de hoogte gebracht van het idee voor het feestbeleid en gevraagd om ook mee te denken. ,,De reacties zijn overwegend positief, maar soms ook kritisch. En dat mag, want breken met een traditie is niet niks.”
Feestbeleid
De eerste week na de zomervakantie vindt de kick-off plaats van het nieuwe feestbeleid. Hoe dit eruit gaat zien, wordt ingevuld per klas. De jarige ontvangt op zijn/haar verjaardag een kaart, de klas is versierd en er wordt gezongen. Samen met een assistent mag de jarige plaatsnemen op de feestelijke stoel in de centrale ruimte. Daar wordt een foto van gemaakt ter herinnering. Vervolgens mag de jarige aan het feestrad draaien. Daarop staan zeven activiteiten om samen met de klas te doen. Welke dat zijn, bepaalt de klas zelf aan het begin van het schooljaar. Daarnaast mag de jarige een activiteit kiezen voor zichzelf uit een speciale feestdoos. Jaïr: ,,Je mag bijvoorbeeld de hele dag schrijven met gelpennen. Of, als stagiaire, de juf of meester helpen met activiteiten.”
,,Het voordeel is dat je je de hele dag jarig voelt op school en samen met je klas bewuster feest viert door samen te ondernemen”, zegt Benika. ,,En als school omarmen we het duurzame aspect. Minder afval en voedselverspilling tegengaan. Overgebleven traktaties hoeven niet meer worden weggegooid.” Het feestbeleid is zowel voor leerlingen als leerkrachten en medewerkers van De Fontein.