Het vso Berg en Bosch college mag zich tenminste drie jaar lang Gezonde School noemen

Het Berg en Bosch College in Houten, school voor voortgezet speciaal onderwijs, mag zich tenminste drie jaar lang een ‘Gezonde School’ noemen. Directeur Jörgen van Nistelrooij is trots op het behaalde resultaat. ,,Een goede gezondheid van leerlingen draagt bij aan betere schoolprestaties, minder schooluitval en een gezondere leefstijl.” Ria Frowijn, wethouder van onderwijs, onthulde vrijdag 17 januari het bijbehorende Gezonde School kwaliteitsvignet.

Het doel van een Gezonde School aanpak is om een gezonde leefstijl vanzelfsprekend te laten zijn voor leerlingen. Scholen kunnen aan de slag met verschillende gezondheidsthema’s. Het Berg en Bosch college koos voor het thema ‘Welbevinden’, omdat gebleken is dat wanneer er sprake is van een veilig schoolklimaat er een fijnere sfeer heerst waarin leerlingen beter leren. Bovendien is er dan sprake van minder stress en verzuim. Martine Huting is orthopedagoog op het college: ,,Met behulp van de methode Positive Behavior Support (PBS) bouwen we samen aan een positieve en veilige leeromgeving voor iedereen.”

door Annette Stolk – de Vries

Leerlingenraad

Het welzijn van de leerlingen staat voorop. Naast de reguliere lessen op school is er ook aandacht voor persoonlijke interesses. ,,We zijn geïnteresseerd in de hobby’s van leerlingen, waar ze blij van worden of juist heel goed in zijn. We gaan om die reden ook veel de deur uit om leerlingen buiten de school praktijkervaring te laten opdoen”, legt adjunct-directeur Daphne Vernooij uit. De leerlingenraad van de school heeft ook goed meegedacht om
het project tot een succes te maken. Op hun voorstel kwam er schoolfruit en wordt er gezondere voeding in de kantine verkocht. Met de opbrengst van de kantine heeft de school op voorspraak van de leerlingenraad een tandem aangeschaft voor leerlingen die alleen fietsen lastig vinden.

Op die manier hopen we leerlingen te leren grenzen aan te geven, elkaar respect te tonen en gezonde relaties op te bouwen

Relaties en seksualiteit

Volgens Bart van ’t Klooster, mentor en veiligheidscoördinator, is het niet één ding dat een thema tot een succes maakt: ,,Er zijn vele radartjes die het welbevinden van de leerling beïnvloeden. Naast lichamelijke gezondheid telt zeker ook het psychisch welbevinden. Het is belangrijk dat je kunt zijn wie je bent.” Naast aandacht voor thema’s als Bewegen en Sport en Gezonde Voeding gaat de school zich het aankomende jaar specifiek richten op het thema ‘Relaties en Seksualiteit.” Bart: ,,We vinden het belangrijk om dit thema op een positieve en respectvolle manier bespreekbaar te maken. Het aangaan van relaties wordt steeds ingewikkelder, ook omdat het tegenwoordig door sociale media vaak op afstand gebeurt.” De school gaat gastlessen organiseren, bedrijven bezoeken, leerlingen gaan weerbaarheidstrainingen volgen en in de klas in gesprek met elkaar. ,,Op die manier hopen we leerlingen te leren grenzen aan te geven, elkaar respect te tonen en gezonde relaties op te bouwen.”

Alida van der Kloet is Gezonde School-adviseur van de GGD-regio Utrecht: ,,Ouders, docenten en leerlingen ondersteunen dezelfde boodschap. Daarmee wordt een gezonde leefstijl een vanzelfsprekend onderdeel van de dagelijkse praktijk op school.” Wethouder Frowijn is blij met het behaalde resultaat: ,,Een school die gezondheid belangrijk vindt, vindt haar leerlingen belangrijk.”